دومین کنگره‌ ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز

۲۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۵ کد : ۲۰۵۲۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۵۹
اختتامیه دومین کنگره‌ی ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان
دومین کنگره‌ ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز

دومین کنگره‌ی ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان بعد از دو روز و برگزاری کارگاه‌ها و جلسات سخنرانی علمی به کار خود پایان داد.

دکتر سید حسین حسینی رئیس این کنگره طی سخنانی با قدردانی از دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تبریز و کلیه‌ی کمیته‌های علمی، اجرایی و... این کنگره، از برگزاری سومین کنگره به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد.

دکتر احمد نعمت‌الهی دبیر کمیته‌ی اجرایی کنگره نیز از تلاش ها و زحمات دانشجویان حاضر در این کنگره و همچنین حمایت‌های حامیان مالی کنگره تقدیر کرد.

دکتر محمدعلی راد استاد پیشکسوت دامپزشکی دانشگاه تهران و موسس دوره‌های تخصصی دامپزشکی نیز با اشاره به تاریخچه‌ی رشته دامپزشکی در ایران گفت: دانشکده‌ی دامپزشکی دو سال قبل از زمان تاسیس دانشگاه تهران توسط ارتش ایران تاسیس شد و اولین رییس این دانشکده سرلشکر دکتر فتحی بود.

وی ادامه داد: دکتر رفیعی که تبریزی هم است در کنار دکتر علوی نائینی، دکتر حامدی، دکتر همایون، دکتر اسلامی، دکتر رهبری، دکتر حقوقی از جمله اساتید بنام و برجسته‌ی این رشته هستند که انگل‌شناسی بر پایه‌ی زحمات این اساتید وارد ایران شده است و در حال حاضر نیز خدمت اساتید بنامی چون دکتر حسینی، دکتر مشکی، دکتر حدادزاده و دکتر شایان هستیم.

براساس این گزارش، تجلیل از دکتر محمدعلی راد و دکتر ثریا نائم به‌عنوان اساتید پیشکسوت دامپزشکی، اعطاء جایزه‌ی علمی انگل‌شناس جوان برتر به دکتر محمدرضا نجفی و شیرین خدابخش و همچنین تجلیل از کلیه‌ی اعضای کمیته‌های مختلف کنگره و قرائت بیانیه‌ی پایانی از دیگر برنامه‌های دومین کنگره‌ی ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان بود.

متن کامل  بیانیه پایانی دومین همایش بیماری­های انگلی دام و انگل­های مشترک انسان و حیوان(۲۰ مهرماه ۱۴۰۲) به شرح زیر می باشد:

بیانیه پایانی دومین همایش بیماری­های انگلی دام و انگل­های مشترک انسان و حیوان

(۲۰ مهرماه ۱۴۰۲)

    اکنون که به یاری خداوند متعال، با همت و تلاش اعضای محترم انجمن بیماری­های انگلی دام و انگل های مشترک انسان و حیوان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، دومین کنگره بیماری­های انگلی در تاریخ 19 و 20 مهرماه سال 1402 با موفقیت برگزار گردید، شرکت­کنندگان در کنگره ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، اعضای محترم کمیته­های علمی ، اجرایی، روابط عمومی و دانشجویی در برگزاری این رویداد علمی، دیدگاه­ها و خواسته­های خود را به شرح زیر اعلام می­دارند:

1- پدیده سگ­های ولگرد و بیماری­های انگلی منتقله از آن­ها به­عنوان یک چالش و مسئله مهم بهداشتی و اقتصادی در کشور مطرح است. با توجه به اهمیت این موضوع، تدوین و اجرای برنامه­های راهبردی  در سطح ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و انتظار می­رود وزارت کشور به­عنوان متولی کنترل جمعیت سگ­های ولگرد و سازمان دامپزشکی به­ عنوان  متولی کنترل بیماری­های دامی در کشور با  درکی شفاف و علمی در قالب برنامه­های جامع نسبت به مدیریت انسانی و موثر جمعیت سگ­ها با ارائه لوایح قانونی  به مجلس شورای اسلامی و تهیه برنامه های جامع  نسبت به مدیریت انسانی و موثر جمعیت سگ ها در مناطق شهری و روستایی در جهت، ارتقای سلامت عمومی و کاهش زیانهای اقتصادی و بهداشتی  اقدام نمایند. انجمن بیماری­های انگلی دام آمادگی خود را جهت بسیج متخصصان و کارشناسان برای تدوین و اجرای برنامه­های کنترلی راهبردی اعلام می­دارد.

2-کصرف داروهای ضدانگل دامی و سموم شیمیایی در کشور متاسفانه تحت مدیریت دقیق و بر اساس  استانداردهای علمی صورت نمی­گیرد. اعمال مقررات و دستورالعمل­های سخت­گیرانه از سوی مسئولین ذی­ربط با هدف کنترل استفاده از سموم شیمیایی و داروهای ضدانگلی، همچنین آموزش، آگاه­سازی و اطلاع­رسانی دامداران مورد تاکید قرار گرفت. ضمنا پیشنهاد می­گردد با حمایت و  پیشتیبانی سازمان دامپزشکی، اثربخشی داروهای مورد استفاده و پدیده مقاومت دارویی در کشور تحت ارزیابی صحیح و جامع قرار گیرد.

 3-انگل­ شناسی و بیماری­های انگلی دام در کشور به جهات متعدد از اهمیت اقتصادی و بهداشتی فراوانی برخوردار هستند. از سازمان دامپزشکی به­عنوان متولی اصلی کنترل و پیشگیری از بیماری­ها دامی در کشور انتظار می­رود متناسب با اهمیت این حوزه، ساختار و تشکیلات متناسبی را در مجموعه فعالیت­های تعریف شده خود ایجاد نمایند و مدیریت مربوط با بهره­گیری از ظرفیت علمی-تحقیقاتی موجود در کشور نسبت به آسیب­شناسی وضع موجود و همچنین تبیین و تعیین مسائل کلان ملی در این عرصه اقدام و پیگیری لازم را بعمل آورند. در این خصوص استفاده از ظرفیت­های تخصصی  دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور و حمایت­های مالی و پشتیبانی­های لازم از طرح های کلان ملی مورد تاکید و انتظار می­باشد.

4- از دانشکده­ های دامپزشکی و مراکز تحقیقاتی انتظار می­رود تا برمبنای ماموریت­گرایی، با انجام تحقیقات میدانی و همسو کردن موضوع پایان­نامه­ها و رساله­ها، فعالیت­های پژوهشی خود را در راستای نیاز­های کشور هدایت نمایند.

5-با توجه به آغاز فعالیت رسمی موزه انگل­شناسی و ثبت آن به­عنوان موزه ملی توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به­عنوان تنها موزه تخصصی انگل­شناسی در کشور  و همچنین تایید و ثبت آن در کمیته بین­المللی مجموعه­ها و موزه­های دانشگاهی  (UMAC)انتظار می رود  محققان، اعضای محترم انجمن، انگل­شناسان و زیست­شناسان با ارسال نمونه ‌ها و ارائه طرح­ و دیدگاه­ها با حمایت و پشتیبانی خود بر غنای هر چه بیشتر این مجموعه بیفزایند تا در آینده این مرکز بتواند نقش موثرتری در آموزش، ترویج  و تحقیقات حوزه انگل­شناسی و بیماری­های انگلی ایفا نماید.

کلید واژه ها: کنگره