انجمن علمی
انجمن علمی دانشجویی مکانی است برای تمرین داوطلبانه فعالیتهای علمی در قالب کار گروهی؛ دانشجویان با اهداف علمی و تخصصی گرد هم میآیند و با فعالیت در انجمنهای علمی ضمن ترویج و تعمیق فضای علمی در دانشگاهها، زمینه رشد خود را نیز فراهم میآورند. انجمن علمی ضمن آن که امکانی است برای تعمیق و ترویج علم در فضای دانشگاه، فرصتی برای پیادهسازی آموختهها و مشاهده نتایج آن در عمل نیز هست. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که دانشجوی فعال در انجمنهای علمی را فردی بدانیم که بمراتب نسبت به همکلاسیهای خود توانمندتر و باتجربهتر است؛ توانمندیهایی از جمله: مهارت کارِگروهی، مهارت تبدیل ایده به عمل، مهارت ارتباط، مهارت مدیریت و اجرا، مهارت تامین هزینههای مالی، مهارت هماندیشی، آزاداندیشی و تفکر انتقادی و چنین توانمندیها و مهارتهایی است که خروجی دانشگاهها را در عمل شایستهتر و توانمندتر میسازد.
دانشجویان در بخشهای مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، نوآوری و خلاقانه، اختراع، مسابقات علمی، بازدیدهای علمی، برگزاری سمینارهای تخصصی ملی و بینالمللی، کارگاههای آموزشی و ... فعالیت مینمایند. همچنین اعضا هرساله در جشنوارههای بینالمللی حرکت و ملی ایده شو که در سطح کشوری از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار میشود شرکت میکنند.
انجمن های علمی دانشجویان دامپزشکی تبریز در سال ۱۳۸۵ با برگزاری انتخابات اعضای شورای دبیران تشکیل یافتند. دانشکده دامپزشکی دارای ۵ انجمن علمی است:
انجمن علمی علوم پایه
انجمن علمی پاتوبیولوژی
انجمن علمی بهداشت مواد غذایی و آبزیان
انجمن علوم درمانگاهی
و انجمن بین المللی دانشجویان دامپزشکی International Veterinary Students Association
هر انجمن علمی در دانشکده دامپزشکی یک شورای مرکزی متشکل از ۷ عضو اصلی و دو عضو علی البدل دارد که با برگزاری انتخابات در بین دانشجویان کاندید شده و با رای گیری انتخاب خواهند شد و هر شورای مرکزی انجمن یک نفر را بعنوان دبیر انجمن انتخاب خواهد کرد. انتخابات شورای مرکزی انجمن علمی هرساله در مهر الی آبان ماه برگزار میشود. همچنین انجمن های علمی دانشکده دامپزشکی یک نشریه علمی -خبری بنام آرتمیا را بصورت گاهنامه منتشر میکند.
استاد مشاور انجمن های علمی: دکتر فرزاد کتیرائی (متخصص قارچ شناسی - دانشیار گروه پاتوبیولوژی)
اهداف تشکیل انجمن های علمی:
۱. ایجاد زمینههای مناسب برای شکوفایی استعدادها و پرورش خلاقیت علمی دانشجویان.
۲ بهرهگیری از توانمندی دانشجویان در تحقق و تقویت فضای علمی دانشگاه.
۳ افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای علمی بهمنظور ترویج فرهنگ کارگروهی.
۴. تکمیل رسالتهای دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند با رویکرد فرصت دهی و اعتماد آفرینی.
۵ تقویت و تحکیم پیوندهای نظام آموزش عالی کشور با بخشهای گوناگون جامعه و مجامع علمی ملی و بین المللی